پروژه حفاظت از دلفین گوژپشت اقیانوس هند که از اسفند ماه 1392 تاکنون توسط تیم تحقیقاتی طرح سرزمین به بررسی جمعیت دلفین‌های گوژپشت اقیانوس هند با گشت‌های دریایی مستمر در پارک ملی دریایی دیر-نخیلو و منطقه حفاظت شده مند در استان بوشهر  در حال انجام است در سال پنجم گشت‌های دریایی خود جمعیت جدیدی را شناسایی نمودند. .

در گشت دریایی  29 بهمن  1398 ، بیش از 15 فرد دلفین  در بندر رستمی مشاهده گردید که پس از بررسی تصاویر گرفته شده از این افراد و مقایسه آن با دلفین‌های منطقه نخیلو و عدم مشاهده فرد مشترک اعلام می گردد  که این جمعیت یک جمعیت جدید در سواحل استان بوشهر می‌باشد اما متاسفانه نسبت به جمعیت قبلی دارای آثار تهدید از عوامل انسانی بیشتری بر روی بدنشان هستند و نیاز به بررسی بیشتری دارد.این خبر خوشایندی است که نشان از گسترش پراکندگی این گونه در استان بوشهر از آب‌های خلیج فارس می‌باشد.

لازم به ذکر است که دلفین گوژپشت اقیانوس هند از سال 2015 به عنوان  گونه در معرض خطر انقراض در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است و به واسطه حضورش در زیستگاه ساحلی با عمق کمتر از 25 متر به شدت در معرض تهدید عوامل انسانی نظیر ادوات صیادی است.

(Sousa plumbea)  – دلفین‌های گوژپشت اقیانوس هند

 ( EN ) – گونه در معرض خطر انقراض

(IUCN) – اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست