انجمن طرح سرزمین با همکاری ستاد محیط زیست شهرداری تهران، اداره محیط زیست شهرداری منطقه 6، فروشگاه شهروند و سازمان میادین میوه و تره بار و موسسه کهکشان نور در روز یکشنبه21 تیرماه 94، روز بدون نایلکس، به مراجعه کنندگان به ده فروشگاه شهروند در سطح پایتخت، آموزش‌های محیط زیستی ارائه کردند. این آموزش ها در میادین میوه و تره بار از روز یکشنبه 21 تیر ماه آغاز و تا 24 تیر ماه ادامه یافت.

در این برنامه 80 نفر از کارشناسان انجمن با حضور در شعبه های شهروند حکیمیه، جلال، صادقیه، بوستان، خانی آباد، شهرری، بیهقی، بهرود، الماس و ایران زمین و 15 میدان میوه و تره بار بعث، شهران، آزادگان، لواسانی، آزادی،غیبی، هروی، بهمن، جلال، معلم، تهرانسر، پیروزی، سهروردی، صادقیه و جلال  با هدف حساس‌سازی نسبت به مصرف کیسه‌های پلاستیکی اقدام به آموزش شهروندان کردند.

هدف از اجرای این برنامه تاکید بر نقش فردی شهروندان و ایجاد نگرش تغییر الگوی مصرف و کاهش استفاده از کیسه پلاستیکی و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره بار بود.

این چهارمین سال است که برنامه روز بدون پلاستیک در فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار توسط ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و با همکاری فروشگاه شهروند و سازمان میوه و تره بار انجام می‌گیرد و طی آن، شهروندان آموزش چهره به چهره می‌بینند.

ارائه راهکار های عملی کاهش تولید پسماند پلاستیکی (کاهش تولید، تفکیک، استفاده مجدد، بازیافت)، معرفی انواع ساک‌های قابل استفاده مجدد، ارائه اطلاعات محیط زیستی به شهروندان در خصوص مضرات استفاده از پلاستیک، توزیع بروشورهای مراسم و همکاری در ارائه ساک‌های پارچه‌ای شهروند و پاکت های کاغذی میادین میوه و تره بار از جمله اقدامات کارشناسان و آموزشگران انجمن در این برنامه بود. ایجاد کمپین اینترنتی روز 21 تیر با هدف آگاه سازی عمومی در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی از استقبال خوبی برخوردار شد. فعالیت های خودجوش گروه های محیط زیستی در سایر شهرهای ایران نظیر( اراک، شیراز، رشت، شهسوار، ارومیه و…)هم راستا با روز بدون پلاستیک قابل تقدیر و بسیار ارزشمند است.

اجرای مراسم روز پلاستیک توسط اداره محیط زیست منطقه 6 شهرداری تهران در میدان میوه و تره بار جلال، حضور و سخنرانی آقای دکتر شاعری رئیس ستاد محیط زیست، حضور مدیران عامل شهروند و میادین، استقبال مدیران فروشگاه های شهروند و همچنین مراجعه کنندگان از برنامه‌های روز بدون پلاستیک، از نقاط قوت این برنامه محسوب می‌شود.

به گفته تیم اجرایی این برنامه، استقبال شهروندان از ساک های پارچه‌ای اهدایی  فروشگاه شهروند و میادین میوه و تره بار و پاک های کاغذی میدان میوه و تره بار و آموزش‌های آموزشگران چشمگیر بوده است. علاوه بر این، برخی از شهروندان مراجعه کننده به فروشگاه‌ها نیز که از چند روز قبل در جریان برنامه روز 21 تیرماه قرار گرفته بودند، هنگام مراجعه به فروشگاه به جای کیسه‌های پلاستیکی، ساک‌های پارچه‌ای به همراه آورده بودند. میزان آگاهی و اسقبال شهروندان از روز بدون پلاستیک به دلیل ایجاد شبکه های اجتماعی متنوع،  بیشتر از سالهای قبل برآورد گردید.

در راستای این برنامه 3292  نفر از شهروندان تهرانی در میادین میوه و تره بار و تعداد 6112 نفرضمن گفتگو ها و آموزش های چهره به چهره که توسط تیم آموزشگران انجمن طرح سرزمین انجام شد، با معضلات و مضررات پلاستیک و و روش های کاهش حجم پسماند های پلاستیکی و استفاده از جایگزین ها به جای کیسه های پلاستیکی آشنا شدند. این برنامه در روزیکشنبه 21 تیرماه در ده فروشگاه شهروند و از روز21 الی 24 تیرماه در 15 میدان میوه و تره بار سطح پایتخت برگزار شد.