Project Description

معرفی  پروژه:

گرم شدن کره زمین، تولید گازهای گلخانه‌ای و تخریب محیط‌زیست، موجب گردیده است که سال‌های اخیر توجه جوامع و دولت‌ها در زمینه حمایت از محیط‌زیست افزایش یافته و بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به چشم یک مسئولیت اجتماعی به آن نگاه کنند. سازمان‌هایی که به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل می‌کنند، به‌عنوان سازمان‌هایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذیفعان خود در قبال عملکردشان، روشی بسیار اخلاقی در پیش می‌گیرند. این سازمان‌ها حساسیت و توجهی ویژه به پاسخگویی اجتماعی و حفظ ثبات زیست‌بوم سازمان در حال و آینده دارند و این دیدگاه را ترویج می‌کنند.

شرکت عالیفرد تولیدکننده محصولات “سن ایچ” با مشارکت انجمن طرح سرزمین، برنامه کودکان محیط‌زیستی سن ایچ را به اجرا گذاشته است.

این برنامه، که بر پایه روش‌های روز دنیا با توجه به نیازها و شیوه‌های آموزشی ایران برنامه‌ریزی‌شده، در غالب پروژه‌ای به نام کودکان محیط‌زیستی سن ایچ، به کودکان کمک می‌کند درک مناسبی از مسائل محیط‌زیست نظیر تنوع زیستی، تغییرات اقلیمی، گرمایش جهانی و مسائل فردی و اجتماعی نظیر مهارت‌های مشارکت، خلاقیت، اعتمادبه‌نفس و… را داشته باشند.

برای رسیدن به اهداف مورد اشاره در برنامه پیش رو رویکرد آموزش مشارکتی و غیرمستقیم ( بازی، کتاب‌خوانی، اجرای موسیقی و …) مدنظر قرارگرفته است.

ایجاد شبکه‌ای بین دانش آموزان آموزش‌دیده و علاقه‌مند به حفاظت از محیط‌زیست، مهم‌ترین هدف این برنامه است. برنامه‌های مستمر در نظر گرفته‌شده برای اعضاء این شبکه منجر به تعامل پایدار با این دانش آموزان خواهد شد.

اهداف:

هدف اصلی که این برنامه را دنبال می‌کند، ایجاد فضایی برای شناخت و درک حساسیت موضوع “تأثیر نحوه مصرف بر محیط‌زیست” می‌باشد. ایجاد فضایی که در آن بتوان مخاطب کودک را به نحوی خارج از کلیشه با مسائلی چون تأثیر رفتارهای گزینشی آن‌ها بر فضای پیرامونشان آشنا کرد.

–        ایجاد نگرش حفاظت از محیط‌زیست به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی

–        حساس سازی و افزایش آگاهی کودکان و نوجوان درباره محیط‌زیست

–        تلاش برای درک ارزش حفاظت از طبیعت و نقش ارزنده آن توسط کودکان و نوجوان

–        تلاش برای تغییر در نگرش کودکان و نوجوان نسبت به مسائل محیط‌زیستی

زمان پروژه:

آبان 1392- تاکنون ادامه دارد

معرفی اعضا و نقش ایشان:

مدیر پروژه : خانم نغمه نقیلو

مدیر اجرایی: خانم مینا اقوامی

هماهنگ‌کننده و ناظر پروژه : خانم نازنین محسنیان

مسئول روابط عمومی و هماهنگی با مدارس: خانم الهه رهنمایی

مسئول هماهنگی آموزشگران: خانم سارا حسامی افشار

مستندسازان: خانم‌ها رکسانا فاضلی، آزیتا تنها، آقای مؤید نبیعی

آموزشگران: حامد محمدی، پگاه صدقی، آزیتا تنها، ایمان ناقدی، نیما رئیسی، آلاله رضا لطفی، ندا خوشنویسان، سولماز صوفی، مونا شهیدی، یلدا خاکساری، الناز صدیق، محمد نافعی، الهه رهنما، شادی کربلایی، سولماز پارسا، مینا اقوامی، نازنین محسنیان، الناز جعفری، هانه یونسی، نغمه نقیلو، سارا حسامی افشار، نیلوفر نوش زاد، مریم امیری، امین سمیعی،فرزانه فتح اله زاده، مهسا یزدان پناه

مکان‌ها و روش‌های پروژه:

پروژه کودکان محیط‌زیستی هم‌اکنون در مدارس دبستان دخترانه و پسرانه مناطق 5-1 تهران در حال انجام می‌باشد. معیار انتخاب این مناطق بر اساس آمار سازمان پسماند، میزان تولید بیشتر پسماندهای خشک در سطح شهر می‌باشد.

  • برگزاری کارگاه‌های آموزش مربی شامل مباحث محیط‌زیستی، آموزش مشارکتی و علوم تربیتی (نظیر حقوق کودکان، تنوع زیستی، پسماند و انرژی‌های پاک و…) از تیرماه 92

سال‌های تحصیلی در رشد و تربیت کودکان و نوجوان نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای دارد. در این دوران حساس و مهم، یادگیری کودکان عمیق‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود. توانایی‌های آنان در جنبه‌های مختلف شکوفا می‌شود و پایه‌های اصلی شخصیت آن‌ها شکل می‌گیرد. بر این اساس لازم است آموزشگران با مبانی محیط‌زیست و علوم پایه مرتبط با مقاطع تحصیلی و با مباحث تربیتی و حقوقی کودکان و نوجوان آشنایی داشته باشند تا بتوانند از آن‌ها در جهت پرورش استعدادهای فردی و رشد روانی کودکان استفاده کنند.

کارگاه 3 روزه آشنایی با رویکرد مشارکتی در آموزش ( آقای موسوی نژاد)

کارگاه 2 روزه اصول رفتاری و تربیتی در آموزش (1و 2) و راهکارهای عملی در روش‌های نوین تدریس( خانم دالایی)

کارگاه آموزشی تنوع زیستی ( آقای قشقایی)

کارگاه آموزشی  مدیریت پسماند ( خانم نقیلو)

کارگاه آموزشی مدیریت انرژی ( خانم یونسی)

کارگاه مشورتی حقوق کودکان (خانم پژوهش)

  • برگزاری جلسات طراحی بازی

آموزشگران تلاش نمودند بازی‌ها و سرگرمی‌های هدف‌دار برای پیشبرد اهداف محیط‌زیستی طراحی نمایند و با مدیریت و برنامه‌ریزی به نحو مطلوب از دانش خود در ارائه این بازی‌ها استفاده کنند.

  • طراحی بسته‌های آموزشی شامل بازی، پازل، پوستر، کاردستی و…

بازی‌ها و فعالیت‌های آموزشی با توجه به نیاز هر مقطع تحصیلی طراحی و به‌صورت آزمایشی اجرا گردید پس از رفع نواقص جهت ارائه در برنامه آموزشی مدارس تولید گردید.

  • اجرای آزمایشی برنامه کودکان محیط‌زیستی

برنامه آموزشی کودکان محیط‌زیستی سن ایچ از تاریخ 27 آبان ماه با 52 نفر از دانش آموزان پسر مدرسه مفید منطقه 3 تهران در موزه تاریخ طبیعی دارآباد و خانه یادگیری رها با 30 کودک در تاریخ 29 آبان شروع به کار کرد.

پس از بررسی عملکرد آموزشی، برنامه‌ها به‌طور مستمر از یکشنبه تا چهارشنبه هر هفته  از ساعت 7 صبح الی 13  در مدارس  ابتدایی مناطق 1-5 تهران شروع به کار کرد.

  • هماهنگی با ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران و اداره کل محیط‌زیست استان تهران

ازآنجاکه ورود به مدارس با هماهنگی اداره آموزش پرورش میسر می‌باشد، بنابراین بر اساس توافق شهرداری و آموزش‌وپرورش این هماهنگی از طریق ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران و سپس از طریق معرفی به شهرداران مناطق 5-1  و با هماهنگی با ادارات محیط‌زیست هر منطقه صورت گرفته است.

روند کلی اجرای برنامه در مدرسه

ورودی: دریافت کارت ورود ( گونه‌های با ارزش و در خطر انقراض زیستی ایران) – توجیه برنامه – بازی‌های مفهومی  نظیر پوسترهای آموزشی حیات‌وحش ایران – پازلهای آموزشی حیات‌وحش ایران – پاسخ به سوالات کارت ورودی- بولینگ با پاکت‌های آبمیوه سن ایچ با هدف آموزش استفاده مجدد و جمله سازی با هدف بازیافت – دومینو با هدف آشنایی با بازیافت و تفکیک مواد از مبدأ-  پذیرایی با آب‌میوه‌های سن ایچ کودکان– آموزش استفاده مجدد از پاکت‌های چندلایه در غالب ساخت ساز و اجرای موسیقی گروهی با ترانه‌های محیط‌زیستی – آموزش نحوه بازیافت پاکت‌های چندلایه – دریافت نشان(مدال)برنامه – خروج

دستاوردها تا به امروز

–         طراحی نخستین سایت تخصصی کودکان محیط‌زیستی

–         تهیه پکیج بازی‌های آموزشی محیط‌زیستی

–         تهیه دستورالعمل و شیوه آموزش محیط‌زیست در مقطع دبستان

–         اجرای طرح کودکان محیط‌زیستی(Eco kids) در 64 مدرسه

–         آموزش9823 نفر دانش آموزش

–         ایجاد شبکه کودکان محیط‌زیستی

برنامه‌های آتی

ایجاد شبکه‌ای بین  دانش آموزان آموزش‌دیده و علاقه‌مند به حفاظت از محیط‌زیست از طریق شیوه‌های مشارکت محور و تعاملی، مهمترین هدف این برنامه است. برنامه‌های مستمر در نظر گرفته شده برای اعضاء این شبکه منجر به تعامل پایدار با این دانش آموزان خواهد شد.