Project Description

معرفی پروژه

دلفین گوژپشت (Sousa plumbea) با نام انگلیسی Indian ocean Hump-backed Dolphin و پورپویز بی‌باله (Neophocaena phocaenoide) که هر یک بر اساس فهرست سرخ  اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در زمره گونه‌های  تهدید‌پذیر و آسیب‌پذیر هستند درآب‌های گرم و کم عمق ساحلی در اقیانوس هند، آرام، دریای سرخ و خلیج فارس زندگی می کنند. در مصب‌ها، خورها و جنگل‌های حرا نیز مشاهده شده اند. در ایران در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان بارها مشاهده و یا به گل نشسته اند. در حال حاضر بیشترین جمعیت این گونه در آب‌های اطراف جزیره قشم در استان هرمزگان، پارک ملی دیر-نخیلو و منطقه حفاظت شده مند در استان بوشهر و خور موسی در استان خوزستان مشاهده می‌شود.

به منظور حفاظت از پستانداران دریایی و در پی اجرای پروژه شبکه ملی امداد و نجات پستانداران دریایی به گل نشسته در سواحل ایران، انجمن طرح سرزمین به آگاه سازی و حساس نمودن مردم محلی، تحقیقات میدانی و گشت‌های دریایی برای شناسایی جمعیت‌ها و مکان‌های دقیق حضور دلفین گوژپشت  را موثر و لازم دانسته و از اسفند ماه سال 1392 پروژه بررسی پراکنش و حفاظت ازجمعیت دلفین‌های گوژپشت اقیانوس هند در پارک ملی دیر- نخیلو و منطقه حفاظت شده مند- استان بوشهر را آغاز نموده است.

اهداف

هدف کلی:

  • حفاظت از دلفین‌های گوژپشت اقیانوس هند در پارک ملی دیر- نخیلو و منطقه حفاظت شده مند

اهداف جزئی:

  • بررسی پراکنش دلفین گوژپشت برای بدست آوردن اطلاعات دقیق از مناطق حضور این گونه‌ در منطقه.
  • بررسی جمعیت دلفین گوژپشت در  منطقه.
  • آموزش جوامع محلی برای آگاهی، حساس سازی و حفاظت از پستانداران دریایی.

مکانها و روشهای پروژه:

منطقه حفاظت شده مند و پارک ملی دیر- نخیلو:

منطقه‌ حفاظت شده مند در جنوب شرقی  استان بوشهر بخش برد خون از توابع شهرستان دیّر می باشد  .

مساحت منطقه حفاظت شده مند 32985 هکتار و مساحت پارک ملی دیر- نخیلو 20436 هکتار است. نطقه حفاظت شده مند در استان بوشهر از سال ۱۳۵۵ تحت حفاظت می باشد و قسمت شرقیمنطقه حفاظت شده مند طی مصوبه شماره ۲۹۶ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ 12/۱۱/1386 به پارک ملی دیر – نخیلو ارتقا می‌یابد. جزیره نخیلو با مساحتی حدود 60 هکتار از جزایر خالی از سکنه خلیج فارس است. که جزو پارک ملی نخیلو محسوب می شود

وجود جنگل‌های زیبای مانگرو با گونه غالب حرا در بخش جزرومدی جلوه خاصی به منطقه داده است. جزایر منطقه مند محل مناسبی برای تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان دریایی و تخم گذاری لاک پشت منقار عقابی محسوب می‌شود. حضور گونه‌هایی چون نشان از اهمیت این منطقه دارد.

این پروژه با استفاده از روش Photo-Identification به صورت ماهانه .به شناسایی افراد گونه(دلفین گوژ پشت) از طریق باله پشتی می پردازد  به موازات شناسایی جمعیت و نقاط حضور این گونه در منطقه به آموزش صیادان و دانش آموزان نیز پرداخته می‌شود.

زمان پروژه

زمان آغاز پروژه: از اسفند 1392 ( همچنان ادامه دارد)

معرفی اعضا

حامد مشیری

نازنین محسنیان

همکاران : شادی کربلایی، آزیتا تنها، پگاه نگهدار، پگاه صدقی، حامد محمدی شجاعی، هادی برادری، ایمان ناقدی اره کش خراسانی، مریم دهقانیان، مریم یزدانپناه

حامیان پروژه:

شرکت پتروشیمی نوری(برزویه)

اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر