Project Description

عنوان  پروژه:

توانمندسازی مسئولین تشکل محلی سبز یاران دنا جهت انجام پروژه ایجاد معیشت پایدار وابسته به اکوتوریسم و آموزش بلدهای محلی طبیعت‌گردی برای منطقه دنا وتاسیس صندوق محلی برای کمک به اکوتوریسم و ارتقای کوهنوردی ((IRA-06-02 (69th) و ((IRA/SGP/OP4/RAF/07/07 (98)

معرفی پروژه:

اکوتوریسم به عنوان شاخه‌ای از طبیعت‌گردی که به حفظ محیط طبیعی و رفاه جوامع میزبان حساس است در طول دهه های گذشته به سرعت گسترش‌یافته است. این به دلیل اثرات مخربی است که طبیعت‌گردی به خصوص در کشورهای در حال توسعه که هنوز ساختارهای حفاظتی قوی و منسجمی ندارند صدمات جبران‌ناپذیری را وارد نموده (مانند کاستا ریکا – گالاپاگوس – بلیز – ایران و …). با وجود این که طبیعت‌گردی بالقوه می‌تواند اثرات مثبت محیط‌زیستی واجتماعی داشته باشد، در صورت انجام نادرست به اندازه توریسم انبوه زیان آور خواهد بود. لذا پروژه‌های طبیعت‌گردی که در مناطق بکر و اکوسیستم های حساس اجرا می‌شود، احتمال تخریب منابع زیستی این مناطق را که طبیعت‌گردی به آن‌ها وابسته است، بالا می برد (مانند انواع سافاری و توریسم ماجراجویانه). خسارت به تنوع زیستی وزیستگاه ها وحیات وحش، تولید مواد زائد وفاضلاب های آلوده و وجود مناطقی که ظرفیت جذب این مواد را نداشته و یا از ظرفیت پایینی برخوردارند، تنها بخشی از نگرانی‌های موجود در رابطه با حفظ کره زمین هستند.

با توجه به نیاز توسعه گردشگری طبیعی در کشور و وجود جاذبه‌های طبیعی و همچنین ورزش مفرح و پرطرفدار کوهنوردی و توانائی انجام این ورزش در قلل دنا و علاقه کوهنوردان به صعود این قلل مرتفع(47 قله بالای 4000 متر) و همچنین این نکته که هم‌اکنون این ورزش از مبداء روستای خفر به صورت غیر برنامه‌ریزی‌شده و غیر منظم انجام می‌گیرد و روز به روز به تعداد کوهنوردان اضافه می‌گردد، این توسعه بدون برنامه‌ریزی موجب تخریب منطقه حفاظت‌شده دنا و از بین رفتن جاذبه‌های طبیعی خواهد شد.

روستای خفر به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه دنا و یکی از روستاهای  مهم در مسیر صعود به 14 قله بالای 4000 متر دنا، به صورت معمول مورد بازدید کوهنوردان قرار می‌گرفت، لیکن این بازدید تنها گذر از روستا است بدون اینکه جامعه محلی از حضور این گردشگران منتفع شود. ازآنجاکه جوامع محلی سهم بسیار مهمی در توسعه صحیح اکوتوریسم در منطقه‌ی خود دارند ومشارکت آن‌ها ضروری است. لذا آموزش مردم محلی برای ورود به چرخه اکوتوریسم و تهیه آئین‌نامه‌ها و ضوابطی جهت طبیعت گردان و کوهنوردان با توجه به خصوصیات این منطقه ، ضروری به نظر می‌رسید.

اهداف:

از اهداف این طرح ایجاد ضوابط و آئین‌نامه‌های گردشگری و همچنین توجیه جوامع محلی و مخصوصا” تشکل سبز یاران دنا” و آشنائی این عزیزان در جهت آگاهی از جاذبه‌های طبیعی و نحوه معرفی این جاذبه‌ها برای کمک به ایجاد معیشت جایگزین وپایدار برای مردم محلی از طریق توسعه اکوتوریسم وفرآوری محصولات، است.

زمان پروژه:

زمان شروع: آبان 85 و زمان پایان: بهمن 88

 معرفی اعضاء و نقش ایشان:

نغمه نقیلو: مدیر پروژه، کارشناس

نگار قدیمی: کارشناس اکوتوریسم وحقوق محیط‌زیست

علی حبیبی مقدم: کارشناس

گل آسا طاهری: کارشناس

منا حمزه پور: کار شناس

علی رفیعی: کارشناس

حامد مشیری: مسئول مالی وکارشناس

   مکانها و روشهای پروژه:

روستای خفر از توابع شهرستان سمیرم استان اصفهان

این روستا یکی از مسیرهای اصلی صعود به قلل دنا بوده و در محدوده منطقه حفاظت‌شده دنا قرار دارد

جمع‌آوری اطلاعات، مشاهدات میدانی، مصاحبه‌های حضوری از اهالی،  برگزاری کارگاه، آموزش‌های چهره به چهره

 دستاوردهای پروژه تا به امروز:

  1.  مردم محلی و مسئولین تشکل سبزیاران دنا با اصول طبیعت‌گردی پایدار (اکوتوریسم) آشنا شدند واطلاع کافی پیدا کردند به طوری که در حال حاضر می‌توانند طرح مدیریت گردشگری طبیعی روستای خفر را به اجرا برسانند.
  2.  مردم محلی و مسئولین تشکل سبزیاران دنا از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، صنایع‌دستی و محصولات طبیعی روستا برای ارائه به گردشگران اطلاع کافی کسب نمودند  ونقشه وبروشور جاذبه‌های اکوتوریستی منطقه چاپ گردید
  3.  گروه بانوان در روستا خفر نحوه صحیح فرآوری محصولات طبیعی( سرکه سیب، برگه سیب، گیاهان دارویی و…) و بسته‌بندی آن‌ها را آموزش دیدند بطوریکه محصولاتشان با بسته‌بندی‌های بهداشتی وزیبا وارد بازار تهران گردید .
  4.  ضوابط و آئین‌نامه گردشگری در منطقه با توجه به شرایط منطقه و حساسیت‌های محلی برای ارائه به گردشگران تدوین گردید. ودر غالب یک لیفلت کدهای رفتاری اکوتوریسم و کتابچه طرح مدیریت اکوتوریسم در روستای خفر در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
  5.  قابلیت‌های  تیم اجرایی و مردم محلی طی برگزاری تور های کوهنوردی و طبیعت‌گردی پایدار ( که توسط کارشناسان طرح سرزمین وکانون سبز فارس هماهنگ می شد) مورد بررسی قرار گرفت.
  6.  کارگروه گردشگری محلی به جهت پیگیری و هماهنگی‌های لازم در ارتباط با گردشگران (به خصوص کوهنوردان) شکل ‌گیری ومشغول به کار شد.
  7.  بازارهای هدف گردشگری در خفر با توجه به ظرفیت های طبیعی و اجتماعی در روستای خفر تعیین گردید .

8.  دوره رسمی راهنمایان طبیعت‌گردی و آموزش یک گروه راهنمایان محلی طبیعت‌گردی به مدت 110 ساعت برگزار گردید.